Aktuality

Aktuality

Nekupte ukradené obrazy!!

Tak tady máme další krádež obrazů významného malíře. Obrazy E.Filly byly odcizeny ve výstavní síni v Peruci dne 18.11.2011. Kdo je asi koupí? V zahraničí Filla tak nefrčí a u nás s tím zloděj bude mít problém. Určitě obrazy policie vyvěsí na portálu PSEUD,kam jsou vkládány odcizené předměty.  Ten by měl povinně navštěvovat každý obchodník, když mu je předloženo umělecké dílo k odkoupení. Tato povinnost by měla být zanesena v etickém kodexu obchodníků. Porušení tohoto kodexu by mělo mít vliv na další pokračování živnosti.  http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-53715750-zlodeji-ukradli-vzacne-fillovo-dilo-podivejte-se-na-obrazy-za-desitky-milionu#fotogalerie-gf126788-4-1363390

Padělání britského moderního umění

Padělání umění není jen výsadou české kotliny. Padělatelé jsou aktivní i v Británii, jak je možno se dočíst na serveru Artinfo. Je zajímavé, že se padělky prodávají i přes svoji spornou kvalitu. Ještě zarážející je, že padělatel podvedl i Sothebys. Celý článek si můžete přečíst zde , případně v sekci Zajímavé odkazy .

Krade se Josef Jíra i kamenné sochy

Dne 24.10.2011 v pořadu ČT  Na stopě byla zveřejněna reportář o krádeži v galerii Josefa Jíry na Malé Skále. Byly odcizeny obrauy Josefa Jíry a Jana Baucha. Jak je vidět, zloděj měl vkus. Je otázkou, co s nimi bude dělat. Obrazy jsou nafocené a budou zaneseny do policejní evidence  PSEUD. S obrazem nepůjde jednoduše obchodovat. Možná jsou lidi, kterým je jedno, že jsou umělecká díla kradená, hlavně že je získali levně. Levný nákup je motorem krádeží. Kdyby tato poptávka nebyla, výrazně by ubyly i krádeže. Jedině tak si lze vysvětlit, že se kradou i velké pískovcové sochy, což ukazuje následující reportáž. Zarážející je, že  nikomu z projíždějících po fregventované cestě nebylo divné, že se se sochou manipuluje. Rozhodně by obyvatelé měli mít pozorovací schopnost jako malý svědek z krádeže busty E.Štorcha. Zde je téměř jisté, že skkončila ve sběrně surovin.

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1100492707-na-stope/411236100132033/video/

Zajímavé řešení

Ředitel  aukčního domu Lempertz Henrik Hanstein.  to bude mít asi těžké, jak se píše v článku http://www.topzine.cz/falesna-sbirka-jagers-otrasla-trhem-s-umenim , před pěti lety zařadil na titulní stranu katalogu nově objevený originál „Červený obraz s koňmi“ od Heinricha Campendonka a vydražil jej za rekordních 2,9 miliónů eur. Nyní je obžalován  z hrubě bezstarostného jednání. Před dražbou si údajně neobstaral odborný posudek o pravosti díla. Kvalitní posudky by měly být u prodávaných významných děl samozřejmostí a znalci by měli za ně nést  odpovědnost. Je vidět, že v Německu se jinak vnímá pojem odpovědnosti za způsobenou škodu. Naše problémy můžeme řešit osvojením pozitivních německých zkušeností .

Werner Spies, bývalý ředitel Muzea moderního umění v pařížském Centre Pompidou a světově uznávaný odborník na dílo Maxe Ernsta udělil certifikát pravosti několika "ztraceným" dílům Maxe Ernsta, které se z ničeho nic objevily na trhu s uměním a způsobily nemalou senzaci. Spies se podílel i na zprostředkování dražby údajných originálů od Maxe Ernsta. V jedné osobě se sloučila role experta, který posuzuje pravost obrazů, a prostředníka obchodu. kušeností. Tato praxe je absolutně nepřijatelná. V Česku je před soudem případ, kdy bývalý ředitel významné galerie vystavoval posudky a zároveň sháněl kupující a bral za zprostředkování provizi. Obžalován nebyl, doufejmě, že ponese aspoň finanční odpovědnost.  Jeho nekvalitní či podvodnou činností přišel sběratel o 1.800 000 kč.

 

V Německu padl rozsudek za padělání

1.9.2011 začal soud s padělateli modernistů. Koncem měsíce nabídl soudce za spolupráci pachatelům mírnější tresty. Mírnější znamená v Německu 6 let nepodmíněně. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/137675-soud-nabidl-padelatelum-obrazu-nizsi-tresty-za-priznani/ . Podle rozsudku z 27.10.2011 je zřejmé, že pachatelé na spolupráci šli a pravděpodobně pomohli určit další obrazy, které padělali a s falešnou legendou prodávali. Je otázka , zda určili všechna falza.  Zbývající nabyvatele obrazů s touto legendou čeká asi těžké rozhodování, zda si obraz nechat důkladně prověřit.  Z případu by si měli sběratelé a investoři vzít poučení, že senzační objevy obrazů se musí důkladně prověřovat, a to všemi dostupnými způsoby.  V našich podmínkách by bylo žádoucí, aby se prověřovala díla s hodnotou nad sto tisíc korun. Za zmínku stojí, že německému soudu trvalo vynesení rozsudku necelé dva měsíce. V Česku se pohybujeme v jiném časovém horizontu. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/svet/140997-nejvetsi-padelatele-obrazu-od-dob-valky-pujdou-do-vezeni/

Novela zákona o znalcích zpět v poslanecké sněmovně

Dne 27.10.2011 přinesla ČT zpávu, že kárnou novelu zákona  o znalcích a tlumočnících vrátil senát do poslanecké sněmovny. Vzhledem k tomu, že senát navrdl pouze dílčí úpravy, dá se předpokládat, že novela zákona bude sněmovnou přijata. Bude potřeba hlídat účinnost novely, aby se případné nedostatky nedostaly do připravovaného nového zákona o znalcích.

http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/141001-novelu-o-znalcich-a-tlumocnicich-vratili-senatori-snemovne/

Policie nenašla padělatele obrazu Jana Kanyzy

Policie v červnu 2011 odložila trestní oznámení Jana Kanyzy na neznámého pachatele, který vyhotovil obraz a signoval jej jeho jménem. Policie provedla několik výslechů a tím šetření  vlastně  skončilo.
Nikdo se nepřiznal, že obraz padělal ani že se na padělání a distribuci podílel. Pachatel  tudíž nebyl a věc  byla odložena. Obvodní oddělení na Malé Straně v Praze odvedlo nedostatečnou a zbytečnou práci. Na zamyšlení je i role soudního znalce Dvorského z oboru Ekonomika-ceny, odhady, ten pravost nepotvrzuje, ale pouze konstatuje, že „na základě  porovnání předmětného obrazu s obrazy od herce Kanyzy lze soudit, že se jedná o jeho autorské dílo.“
V tom , aby se čert vyznal, nepotvrzuje, ale soudí, že se jedná o autorské dílo Kanyzy. Pokud vycházel znalec z podpisu, tak tam je skutečně napsáno nepřehlédnutelně Kanyza. Takovéto znalce však oblast výtvarného umění nepotřebuje. Takový postup dostal do problému majitele síně Bussmark i dalšího nabyvatele Galerii Linea. Takový znalec je zbytečný, stačí, když si zájemce o dílo  ve výsledkových listinách aukcí zjistí, jak je autor hodnocený.
Je zapotřebí, aby v zákoně o znalcích bylo jasně jako podmínka uvedeno,  že před stanovením ceny díla   musí být rozhodnuto o pravosti díla. Od pravosti se odvíjí i cena!!! Výše uvedený případ dokládá neudržitelnost stávající praxe oceňování děl.
Usnesení se nachází v sekci Soudní rozhodnutí.

Exkandidát na prezidenta souzený za prodej falz uprchl

Jak informuje Právo ze dne 18.10.2011 obžalovaný  Kotas, který byl kandidátem na prezidenta ČSFR uprchl a zdržuje se pravděpodobně v Kanadě a k soudu, který řešil krajský soud v Ostravě nedorazil. Není to překvapivé, překvapivé však je, že soudce nevydal mezinárodní zatykač. Překvapivý je však i postoj soudce Suchánka, který tvrdí, že „důkazní situace není tak jasná. Soud musí obžalovaným prokázat , že skutečně věděli, že nabízené obrazy jsou falza. A to nebude jednoduché. Měli jsme tady znalce, který se sám divil, že nejde o pravé obrazy.“
Pan soudce má jistě pravdu, otázkou je, jaký odborník před soudem tak vypovídal. Policie v rámci přípravného řízení obstarala posudky Národní galerie, které jednoznačně říkají, že se jedná o falza. Možná by nebylo od věci, aby se příslušný krajský soud začal zabývat odborností příslušného znalce.

http://www.novinky.cz/krimi/247736-kandidat-na-ceskeho-prezidenta-uprchl-mezinarodni-zatykac-stale-chybi.html?ref=boxD

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK