Aktuality

Aktuality

Kuplířka-dědictví velkého padělatele

Obraz „Kuplířka” v Courtaldově Institutu Umění v Londýně, o kterém se věřilo, že může být dílem holandského mistra Dircka van Baburen ze 17.století je padělek. Po forenzní expertize obrazu se prokázala umělá pryskyřice podobná bakelitu. A náhle bylo po víře. Tuto pryskyřici používal H. van Meegeren, aby dílu dodal patinu stáří. Případ ukazuje, že nestačí víra, ale je potřebná komplexní expertíza, včetně prokázání původu. Prokázaný původ díla bude hrát do budoucna stále větší roli při prodeji. Podvodníci si toho jsou již nyní vědomi a snaží se zajímavý původ díla zajistit. Nyní je na tahu kupující, který si tento předložený původ bude muset prověřit.

Překlad článku zde.

Toyen-špatná zpráva pro majitele odcizených uměleckých děl

Dne 22.10.2012 byli u okresního soudu v Benešově byli zproštěni obžaloby Běhunčík, Šimon a Filip s tím, že se skutek stal, ale není trestným činem. Soudkyně se neobvykle dlouho a podrobně věnovala nabytí odcizeného obrazu Běhunčíkem a téměř se něvěnovala aktivitě Šimona a Filipa, když vstoupili do kontaktu s původními majiteli obrazu.  Rozhodně výsledek a celé soudní jednání  bylo nezáviděníhodnou zkušeností pro původní majitele obrazu. Tři roky chodili k soudu, viděli svůj rodinný obraz, který jim byl ukraden a věřili, že se jim po soudu vrátí. Nyní je dost  pravděpodobné, že jim nebude nikdy vrácen. Výsledek celého trestního řízení moc nepřipomíná spravedlnost ani ochranu vlastnictví. Spíše je jedná o návod, jakse mají chovat zloději a překupníci kradených uměleckých děl. Věc nekončí, státní zástupkyně se odvolala. Dá se předpokládat, že poškození podají žalobu na určení vlastnictví. Rozsudek trestního soudu zveřejníme.

Zdroj: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani//10118379000-udalosti-v-regionech-praha/212411000141022-udalosti-v-regionech/

Zdroj: http://praha.idnes.cz/soudni-spor-o-obraz-severni-krajina-malirky-toyen-fse-/praha-zpravy.aspx?c=A121022_1843776_praha-zpravy_sfo

Krádež v galerii v Rotterdamu

Tak tady máme další krádež děl významných autorů, tak významných, že částka odcizených obrazů by výrazným způsobem pomohla našemu státnímu rozpočtu. Krádež je zajímavá jednak z toho důvodu, že pachatelé obešli bezpečnostní zařízení, byli tedy kvalitně informováni o způsobu zabezpečení. To navozuje myšlenku spolupráce někoho z galerie nebo zabezpečovací firmy s pachateli. Další a hlavní je motiv k takovému činu, Takové obrazy jsou na legálním trhu neprodejné. Je možné, že bláznů, kteří si je mohou chtít přivlastnit pouze pro sebe a pak si je prohlížet v trezorové místnosti, může být asi  dost. Možnost pojišťovacího podvodu je v tomto případě hodně divokou variantou.  Info o krádeži vysílala ČT24 dne 16.10.2012 ve 20.05 hod

Zdroj: http://www.lidovky.cz/v-rotterdamu-zmizely-obrazy-picassa-matisse-i-gogha-fyh-/ln_zahranici.asp?c=A121016_140357_ln_zahranici_jv

Druhý soudní proces s Galerií Knoedler z NY

Po přečtení překladu článku upozorňujeme na několik skutečností, které z článku vyplývají. Zejména na to, že i tak významné galerie jsou podezřelé z prodeje padělků, a jak se zdá, oprávněně. Při prověřování díla je jistě nezbytná forenzní expertiza. Důvěřovat galeristovi, že zrovna vaše dílo zařadí do chystané monografie autora a cena vašeho díla vzroste, se také nemusí vyplnit. Prodej významných a drahých děl stojí na morální úrovni galeristů, a jak je možno se dočíst, morální úroveň je pokleslá nejen v ČR , ale i v USA. U nás jde o miliony korun v USA o miliony dolarů, a to je dost lákavé. Překlad zde .

Zdroj: http://www.nytimes.com/2012/03/29/nyregion/knoedler-gallery-is-accused-of-selling-fake-rothko-painting.html?_r=1

Tvar modré a praxe státních orgánů

 V dubnu 2012 byl obraz od F. Kupky vydražen za rekordní částku 57 milionů korun. Co se však nestalo. Aukční síň nabyla po informaci z NPÚ dojmu, že obraz není prohlášen za kulturní památku. Obraz byl vydražen a najednou přišla zpráva, že obraz památkou je. To však zásadně mění jeho hodnotu. Obraz se nemůže dlouhodobě vyvézt za hranice a tam případně prodat. Co z tohoto případu vyplývá. Pracovníci příslušného orgánu nemají jasno, co je prohlášené za kulturní památku. Nemáme zbytečně moc památek? Mají všechny památky opravdu takový význam pro stát, aby se tak výrazně zasahovalo do obchodu s uměním?

http://www.novinky.cz/kultura/278034-tvar-modre-zustava-kulturni-pamatkou-narodnimu-pamatkovemu-ustavu-hrozi-soud.html

Co nám ukázal pořad Pološero- Kšefty s obrazy

Ukázal nám, jací „ odborníci“ dávají posudky na umělecké předměty, které se následně prodávají za desítky a stovky tisíc korun v aukční síni Bussmark. I takový odborník, jakým je pan Dvorský si uvědomuje, že se cena odvíjí od pravosti díla. Jeho erudici a hloubku zkoumání jsme viděli na vlastní oči. Viděli jsme mechanismus, jakým se dostávají umělecká díla do světa prostřednictvím internetových aukcí. Pokud někdo shlédl Pološero a dále bude kupovat známé autory na Aukru a podobných serverech či internetových galeriích, tak mu není pomoci. Můžeme se těšit na postup a výsledky práce policie. Veřejnoprávní zdroj zadokumentoval a uvedl spáchání trestného činu. Prodej prokazatelného falza je dokonaný trestný čin podvodu. Státní orgány-policie a státní zastupitelství mají postupovat z úřední povinnosti. Doufejme, že Česká televize je pro státní orgány důvěryhodný zdroj.

Následuje odkaz na pořad Pološero- Kšefty s obrazy

 http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10318730018-polosero/212562222000006/

Pološero-Kšefty s obrazy !!!!!

Doporučujeme televizní pořad Pološero- Kšefty s obrazy, na čt2 dne 18.9.2012. Film je vhodný pro všechny ty, koho zajímají praktiky na trhu s uměním. Je docela možné, že i na trh s uměním se budeme dívat jako ministr zdravotnictví, který řeší problém s metanolem " Heger: Doteď se nevedla diskuze, jaké tu máme darebáky."  Vzhledem k tomu, že trh s falzy dosáhl současných obludných rozměrů, dá se očekávat, že dojde k jeho kolapsu. Je pouze otázkou času kdy to bude.

Baconova výstava v Praze

V nedávné době se uskutečnila v Praze výstava kreseb a koláží F.Bacona. Výstava okamžitě vzbudila pochyby o tom, zda se nejedná o falza. Nebylo to nic překvapivého, vždyť stejné pochybnosti díla vzbuzovala již v minulosti v Itálii. Špatně zdokumentovaná díla, a zejména kresby, budou vždy zpochybňována. Je to v již v krátké době druhá výstava ze zahraničních zdrojů, na nichž byla zpochybňována pravost vystavených předmětů. Jistě je pozitivní, když se o falzech na výstavách a ve sbírkách mluví. Vzbuzuje to ostražitost sběratelů. http://www.novinky.cz/kultura/271634-baconova-vystava-v-praze-neni-zadny-podvod.html

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK