Na tomto místě se nebudeme zabývat majitelem a zakladatelem čínského zasilatelského kolosu a jeho vztahem k čínské vládě. Ostatně to dělá dostatečně zdrojový článek. Pro nás je zajímavé, že čínské úřady vytáhly v tažení proti Alibabě kartu distribuce padělků. Ta karta jistě nebyla pro nikoho překvapivá. Že se v Číně nerespektují autorská práva snad ke každému zboží, na kterém se dá vydělat, je zřejmé každému na Západě, zejména však držitelům práv, kteří tím přicházejí o zisky. Když to ví každý, tak to tedy věděla i vláda. A tuto kartu jen vytáhla jako příslovečný klacek až v době, kdy se jí to hodilo.
Pro nás není překvapením oficiální potvrzení z distribuce padělků, ale spíše formulace vlády o krizi důvěryhodnosti.
Důvěryhodnost je rozhodně to nejpodstatnější jak v životě, tak obchodě. Je podmínkou i při obchodu s uměním. Galerie, která opakovaně padělky prodává, tak jistě není důvěryhodná. Zde by měl být mnohem důslednější stát. Nakupující by před koupím měli zkoumat právě důvěryhodnost prodejce.
To samé kritérium důvěryhodnosti platí i na soudní znalce, či jakési konzultanty v oblasti umění, kteří svými nekvalitními či přímo podvodnými posudky takový obchod-podvod, umožňují.
Zdroj: https://www.lidovky.cz/svet/strmy-pad-uspesneho-podnikatele-cine-dosla-trpelivost-se-zakladatelem-alibaby-jackem-ma.A201225_152854_ln_zahranici_lihem
Nového minima dosáhl Maův vztah s čínskými úřady v roce 2015. Státní správa tehdy vydala zprávu, ve které společnost Alibaba obvinila z „krize důvěryhodnosti“. Společnosti údajně přepravovala padělky, přijímala úplatky a používala falešnou reklamu.