Aktuality

Aktuality

Kopie originálu mistrovského díla v britské galerii

27. ledna, 2015

Konceptuální umělec Doug Fishbone si nechal namalovat kopii originálního díla v Číně a po dohodě s vedením galerie Dulwich Picture Gallery ji umístil v expozici. Vedení galerie se domnívá, že to nastolí otázku významnosti a hodnoty originálního díla. Jeden by řekl, že tyto otázky jsou již vyřešeny, ale pravděpodobně to ve Velké Británii vnímají jinak. Možná by si měli přečíst dílo Tomáše Kulky Umění a falzum. V článku je zarážející číslo vyhotovených kopií, které se v Číně vyrobí. To číslo bude samozřejmě pouze orientační. Ne všechny kopie budou přiznány jako kopie, mnohé budou vydávány za originály, tedy skutečné padělky.

http://www.lidovky.cz/britska-galerie-provokuje-schvalne-si-koupila-v-cine-fejkovy-obraz-1fk-/design.aspx?c=A150115_150608_ln-bydleni_toh

Falešný Sopko

21. ledna, 2015

Po přečtení článku v časopisu Týden se dozvídáme, že v Česku prý řádí génius, který padělá obrazy prof. Jiřího Sopka. Měl padělat obrazy s názvem Vejce a Pyramida. Když si výtvory tohoto génia prohlédne kunsthistorik, který zná dílo profesora Sopka, tak mu to až tak geniální nepřijde. Zarážející však je, že se falza dostala až do aukční síně Galerie Art Praha. Jak je možné, že vedení galerie falza převzalo do aukce? Jak galerie obrazy prověřovala? Jak prověřovala držitele, který obrazy galerii nabídl? Proč se pan Neubert nezeptal přímo pana profesora Sopka? Viděl pan Jaromír Zemina a další znalci skutečně předmětné obrazy? Pokud ano, tak asi nejsou těmi správnými znalci umění, které si přizveme při vytváření sbírky či investování větší částky.

Čínský web nabízí reprodukce známých umělců

21. ledna, 2015

Přiložený článek popisuje nabídku reprodukcí děl slavných umělců, která vznikají v Číně - http://www.oilpaintings-supplier.com. Přibližuje situaci na trhu s uměním, která je velmi nejasná a nepřehledná. Současně ukazuje, že je neskutečný problém zamezit šíření falz či děl, která porušují autorská práva. Těchto případů neustále narůstá. V případě kvalitní reprodukce je jen otázkou času, kdy ji někdo bude nabízet jako originál.

V Praze se prodával odlitek A. Giacomettiho

20. ledna, 2015

Byli jsme informováni, že se v jedné pražské galerii prodával údajný bronzový odlitek A.Giacomettiho pod názvem Diegova hlava. Odlitek má výšku 31 cm. Odlitek není signovaný. Nadace informuje, že se nejedná o originální dílo A. Giacomettiho. Odlitek se v galerii již nenabízí. Je otázkou, kde se bude nabízet příště.

Padělky na trhu s uměním

20. ledna, 2015

Z blogu o belgickém a mezinárodním zákonu o umění. Píše Alexandre Pintiaux.

Přichází doba změny etických standardů při obchodu s uměním

7. ledna, 2015

Být sběratelem a nebo investorem, tak by po přečtení článku od Ruth Osborne bylo nejpřirozenějším rozhodnutím ukončit svoji činnost. Aukční domy a odborníci usilovně pracují na podkopání důvěry ve funkční trh. Stručně řečeno, každý sám za sebe a podvodníci proti všem. Článek obsahuje několik zásadních praktik a postupů, které se objevují i v Česku. Článek naznačuje jedinou cestu, která může trh zachránit, a to je prosazování vyšších standardů prodeje umění, které zajistí eliminaci falz.

Téměř průmyslové padělání soch Rodina

18. prosince, 2014

Po seznámení s článkem o padělání soch Rodina jistě mnohého čtenáře napadne, že to vlastně není nic překvapivého. O Rodina je zájem, je poptávka, tak je prostě nabídka. Překvapivé je snad číslo vyprodukovaných padělků. Zde není na místě zabývat se právem Muzea Rodina či právem francouzského státu na disponování s odkazem umělce. Právní otázky, vztahující se k použití sádrových odlitků k výrobě bronzů a jejich následnému prodeji, by jistě byly rychleji vyřešeny, kdyby byly získány odpovědi od jejich současných majitelů. Zda jim dílo bylo nabízeno jako originál či jako přiznaná kopie. Sběratelů i investorů, kteří chtějí dát 40000 Euro za kopii mnoho jistě není.
Informace, že se na našem trhu vyskytuje podezřelé množství odlitků O. Gutfreunda nejsou nijak nové. Možná i u nás jsou stejně šikovní podnikatelé.

Laboratorní detektivové pomáhají světu umění odhalovat padělky

3. prosince 2014

Po přečtení článku o práci švýcarské laboratoře mohou někteří sběratelé přestat dýchat při zjištění počtu falz ,která jsou odhalena. Ukazuje se důležitost technologických expertíz a zároveň práce kunsthistorika. Tato spolupráce by měla být standardem nejen ve Švýcarsku. Je jistě zbytečné připomínat, že se musí jednat o uznávané autority v oboru. Rovněž šetření na expertíze je šetření na nepravém místě. Když se k ní přistoupí, tak nejlépe před koupí či krátce po ní. Po několikaleté prodlevě se může stát, že právo nebude bránit poškozeného, ale podvodníka.

plzen2015

Logo MK

eu-2

Logo PK